Witaj na Forum Moto Guzzi Club Poland!
Po rejestracji proszę oczekiwać e-mail aktywacyjny. Proszę sprawdzać folder SPAM - czasem tam trafia ów e-mail.
Jeśli masz problemy z zarejestrowaniem się na naszym forum prosimy o kontakt mailowy na adres: rejestracjamgcp@poczta.fm

Regulacja gaźnika - wolne obroty.

Awatar użytkownika
adamigo
Posty: 1377
Rejestracja: 01 lut 2018, 20:15
Podziękował: 10 razy
Otrzymał podziękowań: 68 razy

Re: Regulacja gaźnika - wolne obroty.

Post autor: adamigo » 09 paź 2020, 11:33

Nie mam w pamięci detali gaźnika z okrągłą przepustnicą, ale zwróć uwagę na położenie śruby regulacyjnej, przed przepustnicą zmienia skład, za przepustnicą zmienia ilość. Chyba nie da się tego zamienić, ilość zmienisz tylko "za" dyszą wolnych, skład zmienisz tylko "przed" wejściem powietrza w kontakt z paliwem.
V50II, V50D, Nevada Orrible 750, NTX 650

KoGutek
Posty: 225
Rejestracja: 08 wrz 2020, 09:21
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Regulacja gaźnika - wolne obroty.

Post autor: KoGutek » 09 paź 2020, 11:51

adamigo pisze:
09 paź 2020, 11:33
Nie mam w pamięci detali gaźnika z okrągłą przepustnicą, ale zwróć uwagę na położenie śruby regulacyjnej, przed przepustnicą zmienia skład, za przepustnicą zmienia ilość. Chyba nie da się tego zamienić, ilość zmienisz tylko "za" dyszą wolnych, skład zmienisz tylko "przed" wejściem powietrza w kontakt z paliwem.
Ale w tych gaźnika jest tylko śruba biegu jałowego (bez sprężynki na zewnątrz) i śruba ze sprężynką, która ustala minimalne otwarcie przepustnicy powietrza.
Natomiast śruba biegu jałowego może w zależności od typu i konstrukcji gaźnika regulować albo ilość powietrza w kanale biegu jałowego albo całkowitą ilość gotowej mieszanki jaka się wydostaje z kanału biegu jałowego do gardzieli gaźnika - teoretycznie po jej zakręceniu do oporu silnik powinien się zatrzymać, bo żadne paliwo nie powinno wyplywać.
Najprawdopodobniej w gaźniku PHBH30 BS/BD jest to drugie rozwiązanie. Więc aby zubożyć mieszankę w mojej maszynie muszę wkręcić tą śrubkę a nie wykręcać - tak jak ja robiłem. rad1 smiech2 smiech5
Więc wpierw podnosząc nieco przepustnicę trzeba ustawić nieco większe obroty a następnie kręcąc drugą śrubą (tą bez sprężynki na zew.) ustawić odpowiednią ilość paliwa, tak aby silnik pracował równomiernie i dobrze wchodził na wyższe obroty.
KoGutek jeździ na: MG Florida v65

cykor2
Posty: 76
Rejestracja: 05 lut 2018, 23:05
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Regulacja gaźnika - wolne obroty.

Post autor: cykor2 » 09 paź 2020, 13:00

Jest tak jak piszesz ,w gaźnikach phbh,vhb, wykręcając śrubę
wzbogacamy mieszankę.Ja reguluję nieco inaczej.
Na ciepłym silniku odłączam(masuję) jeden cylinder.
Podnoszę obroty śrubą przepustnicy,a następnie reguluję skład mieszanki,
znajduję najwyższe obroty i zaczynam ją wkręcać,jak silnik zaczyna gubić obroty
wykręcam ją z powrotem o 1/4 obrotu i tak obniżam przepustnicę,aby na jednym cylindrze jeszcze
pracował.To samo robię dla drugiego cylindra.Na koniec zegary,aby sprawdzić podciśnienia na obu
cylindrach i równomierne podnoszenie się przepustnic.
Jako,że dyskusja nieco się rozwinęła dorzucę coś ze swojego podwórka.
SP 1000 na VHB 30 z płaskimi przepustnicami,ciągle czarna świeca,ale tylko w zakresie
obrotów przejściowych 2-2,5 tyś,dosłownie lekko uniesiony gaz,tyczy się tylko
prawego gaźnika.
Wymiana dyszy wolnych obrotów na mniejszą poprawia sytuację,ale nadal jest słabość w tym
zakresie obrotów.Jazda z większymi obrotami -wszystko gra.
Podejrzewam kanał doprowadzający powietrze poprzez rozpylacz główny do kanału wolnych
obrotów,że jest zarośnięty.Mniejsza dysza wolnych powoduje,że muszę wykręcić śrubę składu,
więc reakcja prawidłowa.
Nawet dopiłowałem jeden rowek na iglicy,aby ją opuścić,ale zero poprawy.
Iglice i rozpylacze w dobrym stanie,poziom paliwa identyczny i co ciekawe na zimnym silniku
jest to prawie niewyczuwalne.

imola.i.inne
Posty: 84
Rejestracja: 08 mar 2018, 22:32
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Regulacja gaźnika - wolne obroty.

Post autor: imola.i.inne » 10 paź 2020, 00:34

śruba wolnych obrotów omija przepustnice i reguluje tylko przepływ powietrza /tak jakbyśmy podnosili przepystnice /dopływ paliwa jest stały i o tym decyduje dysza wolnych obrotów .Wkrecona śruba zamyka przepływ powietrza i nie'' porywa'' czAsteczek paliwa ,dopiero jej wykrecanie powoduje dodawanie powietrza do stałej ilosci benzyny -czyli reguluje skład mieszanki na wolnych obrotach .Potem podnosimy przepustnice i jej podciecie ma wpływ na płynne przejscie z biegu jałowego na średnie obroty .Czesci gaznikowe kupuje u przedstawiciela Delorto ,pytam na Kaczeńca polmotor albo Olek motocykle .Zbyt niskie obroty powoduję kiepskie smarowanie .Zmiana filtra powietrza na KN zakluciła Harmonie ,trzeba myć smarować wolę jednorazówki papierowe .

KoGutek
Posty: 225
Rejestracja: 08 wrz 2020, 09:21
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Regulacja gaźnika - wolne obroty.

Post autor: KoGutek » 10 paź 2020, 18:56

imola.i.inne pisze:
10 paź 2020, 00:34
śruba wolnych obrotów omija przepustnice i reguluje tylko przepływ powietrza /tak jakbyśmy podnosili przepystnice /dopływ paliwa jest stały i o tym decyduje dysza wolnych obrotów .Wkrecona śruba zamyka przepływ powietrza i nie'' porywa'' czAsteczek paliwa ,dopiero jej wykrecanie powoduje dodawanie powietrza do stałej ilosci benzyny -czyli reguluje skład mieszanki na wolnych obrotach .Potem podnosimy przepustnice i jej podciecie ma wpływ na płynne przejscie z biegu jałowego na średnie obroty .Czesci gaznikowe kupuje u przedstawiciela Delorto ,pytam na Kaczeńca polmotor albo Olek motocykle .Zbyt niskie obroty powoduję kiepskie smarowanie .Zmiana filtra powietrza na KN zakluciła Harmonie ,trzeba myć smarować wolę jednorazówki papierowe .
W gaźnikach PHBH śruba wolnych obrotów omija przepustnicę, ale nie reguluje przepływu powietrza tylko wielkość wypływu gotowej mieszanki. Śrubką 5 nie regulujesz ilości powietrza, ale przepływ gotowej mieszanki - nie ma ona wpływu na skład mieszanki. Wzbogacać/zubażać musisz śrubką przepustnicy po wstępnym ustaleniu jakiegoś wypływu - stąd w instrukcji mowa o wstępnej nastawie i wykręceniu jej 1 i 1/2 obrotu .
Obrazek
Jest tu inaczej niż w gaźnikach japońskich (zdjęcie poniżej), gdzie śruba ta reguluje ilość powietrza jaka wpływa do kanału wolnych obrotów. Śrubka 1 regulujesz ilość powietrza wpadającego do kanału biegu jałowego i tym samym skład tego co z niego wypływa.
Obrazek
W PHBH ilość powietrza regulujesz przepustnicą wkręcając/wykręcając śrubkę ze sprężynką. Natomiast drugą śrubą tylko ilość gotowej mieszanki. Stąd wkręcając tą śrubkę przy danym ustawieniu przepustnicy zubażasz mieszankę na biegu jałowym. Odwrotnie niż w innych gaźnikach, gdzie wkręcając tą śrubkę zmniejszasz dopływ powietrza do kanału biegu jałowego i wzbogacasz mieszankę.
Przyjrzyj się tym dwóm powyższym rysunkom widać są dwa rodzaje gaźników np. PHBH gdzie wkręcając śrubkę jałową zubażasz mieszankę i gaźniki np. japońskie, albo inne Dellorto gdzie wkręcając wzbogacasz. Zasadnicza różnica jest w regulacji biegu jałowego tych dwóch typów gaźników.
KoGutek jeździ na: MG Florida v65

Awatar użytkownika
jackdruid
Posty: 180
Rejestracja: 02 lut 2018, 17:08
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy

Re: Regulacja gaźnika - wolne obroty.

Post autor: jackdruid » 11 paź 2020, 08:24

Wydaje mi się ,że nie do końca sprawdza się ta teoria o różnym sposobie regulacji skladu mieszanki ;). W obu przypadkach tak naprawdę steruje się ilością przepływającego powietrza , które ma za zadanie dostarczanie paliwa poprzez dyszę biegu jałowego ( zwężka Venturiego) tak jak napisał Imola . I w jednym i w drugim przypadku nie mamy wpływu na ilość dostarczanego paliwa w stosunku do przepływającego przez dodatkowy kanał powietrza , bo to warunkuje nam rozmiar tejże dyszy , natomiast śrubą składu mieszanki regulujemy ogólną ilość mieszanki paliwowo-powietrznej dostarczanej podczas pracy na wolnych obrotach. Tak naprawdę im więcej odkrecamy śrubę , pozwalamy na większy przepływ powietrza kanałem i tym samym większą ilość dostarczanego paliwa . Producenci podają ile obrotów powinna być wykręcona śruba , aby skład mieszanki dostarczanego paliwa i powietrza dochodzącego przez przepustnicę ( lub dodatkowy kanał powietrzny ) był optymalny. A swoją drogą , czy nie za dalego zaczynamy zagłębiać się w teorię ...? :)

KoGutek
Posty: 225
Rejestracja: 08 wrz 2020, 09:21
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Regulacja gaźnika - wolne obroty.

Post autor: KoGutek » 11 paź 2020, 12:23

jackdruid pisze:
11 paź 2020, 08:24
Wydaje mi się ,że nie do końca sprawdza się ta teoria o różnym sposobie regulacji skladu mieszanki ;).
Teoria się sprawdza, bo w jednym systemie wkręcając śrubę biegu jałowego zubożasz mieszankę a w drugim wkręcając wzbogacasz - wtedy też odwrotnie musisz zadziałać wkrętem podnoszącym przepustnicę. Zatem różnica w regulacji jest zasadnicza. Póki się w to nie wgłębiłem nie miałem o tym pojęcia. :| :|
KoGutek jeździ na: MG Florida v65

imola.i.inne
Posty: 84
Rejestracja: 08 mar 2018, 22:32
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Regulacja gaźnika - wolne obroty.

Post autor: imola.i.inne » 14 paź 2020, 22:04

reguluje jak opisałem ,odpala koncertowo ,żwawy w pełnym zakresie obrotów .Chyba że awaria ,

Awatar użytkownika
jackdruid
Posty: 180
Rejestracja: 02 lut 2018, 17:08
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy

Re: Regulacja gaźnika - wolne obroty.

Post autor: jackdruid » 15 paź 2020, 08:12

imola.i.inne pisze:
14 paź 2020, 22:04
reguluje jak opisałem ,odpala koncertowo ,żwawy w pełnym zakresie obrotów .Chyba że awaria ,
I wszystko jasne ;)

KoGutek
Posty: 225
Rejestracja: 08 wrz 2020, 09:21
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Regulacja gaźnika - wolne obroty.

Post autor: KoGutek » 15 paź 2020, 08:51

Panowie, dzięki za wszystkie odpowiedzi. rad13 rad13 rad13
Po ostatnich regulacjach, świece widzę że dochodzą do siebie. Mają już kolor ciemny brąz, pewnie dla tego że nie pojechałem zbyt daleko.
Śruby wolnych obrotów mam wykręcone o dokładnie jeden obrót a przepustnice ustawione tak, aby było 1200 obr/min. Silnik pracuje bdb.
Jak dolecą wakuometry, to jeszcze poprawię całość. Jednak już jest w miarę dobrze.

Pozdrawiam!

PS: Jak coś nowego wyniknie, to napiszę. :)
KoGutek jeździ na: MG Florida v65

ODPOWIEDZ