Witaj na Forum Moto Guzzi Club Poland!
Po rejestracji proszę oczekiwać e-mail aktywacyjny. Proszę sprawdzać folder SPAM - czasem tam trafia ów e-mail.
Jeśli masz problemy z zarejestrowaniem się na naszym forum prosimy o kontakt mailowy na adres: rejestracjamgcp@poczta.fm

Regulacja luzu zaworowego w V7 Special z 2021

Mateusz2000
Posty: 4
Rejestracja: 20 sty 2022, 13:51
Podziękował: 2 razy

Regulacja luzu zaworowego w V7 Special z 2021

Post autor: Mateusz2000 » 20 wrz 2023, 12:37

Hej,
muszę po mału przymierzyć się do wyregulowania luzu zaworowego w V7 Special z 2021 roku (750ccm). Jak zdążyłem się dawno zorientować nie posiada ona niestety okienka inspekcyjnego po którym mógłbym ustawić górny martwy punkt. Na YouTubie widziałem że nie ma jakiejś jednolitej metody, jeden gościu pokazuje jak wsadza śrubokręt do otworu po świecy i na podstawie tego stwierdza kiedy tłok jest w górnym martwym punkcie ale wydaje mi się to wyjątkowo głupią metodą, w tym samym filmiku zresztą źle przykręca filtr oleju (przestawiony o jeden ząbek) więc w ogóle nie biorę tego pod uwagę. Jak do tej pory w innych motocyklach wymieniałem samodzielnie łańcuch, koła ściągałem, sprzęgło wymieniałem, uszczelniacze w amortyzatorach przednich, hamulce w samochodach, oleje wymieniałem setki razy itd. więc wiem mniej więcej jak się posługiwać kluczami więc wydaje mi się że regulacja luzu zaworowego jest możliwa do wykonania przeze mnie (no chyba że się mylę i w praktyce jest to o wiele trudniejsze niż się wydaje to mnie poprawcie, to nawet nie będę się za to brał). Jak rozumiem to:
a)zawory ustawiamy gdy tłok jest w górnym martwym punkcie przy zamkniętych obu zaworach
b)tłok jest w górnym martwym punkcie dwa razy-w trakcie suwu sprężania w górnym martwym punkcie ma zamknięte oba zawory bo spręża mieszankę no i w trakcie suwu wydechu jest w górnym martwym punkcie z tym że wtedy zawór wydechowy jest otwarty
c)silnikiem najlepiej obracać przy wykręconych obu świecach, przy podniesionym motocyklu z tyłu za pomocą lewarka, podstawionym w miejscu tej takiej podłużnej rurki biegnącej w poprzek ramy, obracamy silnikiem kręcąc kołem (na którym biegu najlepiej? 3, 4, 5, 6?) w kierunku jazdy
Ogólnie rzecz biorąc jest możliwość kupienia odpowiednio długiej końcówki do czujnika zegarowego dzięki któremu mógłbym precyzyjnie ustawić górny martwy punkt czy nie da się tego zrobić? Bo wydaje mi się to najodpowiedniejsza metoda. Pomóżcie bo mi się nie chce co 10 tysięcy kilometrów umawiać i jeździć gdzieś po serwisach jak mogę to ogarnąć w moment w garażu.

Awatar użytkownika
adamigo
Posty: 1370
Rejestracja: 01 lut 2018, 20:15
Podziękował: 10 razy
Otrzymał podziękowań: 68 razy

Re: Regulacja luzu zaworowego w V7 Special z 2021

Post autor: adamigo » 20 wrz 2023, 13:33

Nie ma co tu robić z tego lotu na Księżyc. Zawory w GMP są zamknięte dłużej niż tylko na małą chwilę - tłok u góry czy mm w tą czy w tą nie robi różnicy. Ogólnie kumasz dobrze, więc skończy się sukcesem, proponuję tylko nie dociągać za mocno nakrętek kontrujących. Jak znasz momenty i masz jakieś małe dynamo, użyj . Jak nie - chwyć za pokrętkę nasadówki W OSI OBROTU i dociągnij do pierwszego dyskomfortu nadgarstka. Będzie w sam raz.
Aha, na jedynce mały ruch kołem - duży ruch silnika, na piątce ruch silnika łatwiejszy do opanowania.
A brak okienka to jest jakiś kosmos - ciekawe jak serwisanci ustawiają zawory, gdzie mają znaki. W sumie możesz zdjąć pokrywę prądów i jak się na zapłonie zgrają znaki, to prawie GMP...
V50II, V50D, Nevada Orrible 750, NTX 650

Mateusz2000
Posty: 4
Rejestracja: 20 sty 2022, 13:51
Podziękował: 2 razy

Re: Regulacja luzu zaworowego w V7 Special z 2021

Post autor: Mateusz2000 » 21 wrz 2023, 10:12

Czyli tak na dobrą sprawę to nawet mogę sugerować się tym żeby oba zawory były w pełni zamknięte, nic nie muszę wsadzać do komory spalania żadnej suwmiarki czy czujnika zegarowego tak? I jak będę obracał kołem na 5 bądź tam 6 biegu to będzie tak że przypuśćmy przez no nie wiem, 3-4 obroty kołem zawory nie zmienią swojego położenia jak już będzie suw sprężania przechodzić w suw pracy co nie? I wtedy tłok będzie w okolicach tego swojego górnego martwego punktu. Aha i jeszcze jedna rzecz, zawory muszę regulować tylko na zimnym silniku, i w przypadku silnika 4 suwowego nie mogę cofnąć w przeciwną stronę do kierunku jazdy tak jak można to robić w 2 suwie prawda?

Awatar użytkownika
adamigo
Posty: 1370
Rejestracja: 01 lut 2018, 20:15
Podziękował: 10 razy
Otrzymał podziękowań: 68 razy

Re: Regulacja luzu zaworowego w V7 Special z 2021

Post autor: adamigo » 21 wrz 2023, 11:12

Cofaj śmiało, łańcuch rozrządu jest krótki, nie przeskoczy. Calkowite przełożenie o ile pamiętam jest takie, że na jedynce obrót koła to 15 obrotów silnika, a na piątce z pięć, więc nie bądź taki optymistyczny - no ale dasz radę, stawiasz na centralę, śrubstak w lewej i w cylinder, prawa na oponie - i się macasz do skutku, ale to jest dwie minuty roboty od początku do końca. Ruch który Cię intere to będzie finalnie na szerokość dłoni. Oczywiście patrz, który to suw, oba zawory na sprężaniu powinny mieć luz, jak chwycisz za konik.
V50II, V50D, Nevada Orrible 750, NTX 650

ODPOWIEDZ