Witaj na Forum Moto Guzzi Club Poland!
Po rejestracji proszę oczekiwać e-mail aktywacyjny. Proszę sprawdzać folder SPAM - czasem tam trafia ów e-mail.
Jeśli masz problemy z zarejestrowaniem się na naszym forum prosimy o kontakt mailowy na adres: rejestracjamgcp@poczta.fm

V35 problem ze skrzynią biegów

Rav1975
Posty: 19
Rejestracja: 23 lut 2018, 18:00

V35 problem ze skrzynią biegów

Post autor: Rav1975 » 06 lip 2018, 11:59

Cześć,
mam problem z skrzynią biegów w V35. Na początku myślałem , że nie wchodzą biegi 3 i wyżej ( jedynka i 2 wchodzą bez problemu ) , jednak po testach na stojącym moto doszedłem , że jak wbijam 2 to tak naprawdę wbija się jakiś wyższy bieg i na tym koniec( więcej się nie da ). Jednak jak redukuję biegi to jak to zrobię bardzo delikatnie to przechodzę przynajmniej przez trzy biegi. Jak dla mnie to wygląda jakby przeskakiwało parę biegów na raz.
Dodam jeszcze , że dźwignia zmiany biegów bardzo luźno lata w górę dół ( nawet na wbitym biegu )
Uprzedzam pytanie, olej wymieniłem na nowy i dalej to samo.
Proszę o jakieś sugestie czy da się coś zrobić bez rozbierania skrzyni , czy mnie jednak czeka rozbieranie skrzyni.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
adamigo
Posty: 1368
Rejestracja: 01 lut 2018, 20:15
Podziękował: 10 razy
Otrzymał podziękowań: 66 razy

Re: V35 problem ze skrzynią biegów

Post autor: adamigo » 06 lip 2018, 21:56

Zacznijmy od tego, co znaczy: dźwignia zmiany. Tam jest mnóstwo elementów pośrednich i najlepiej byłoby atakować ten co już na skrzyni siedzi, choć dostęp do niego na motorze marny. Co z luzem? Luz pozwoli Ci ocenić, na jakim biegu kończysz przygodę. I może najważniejsze: ustalacz wałka wodzików. Z przodu skrzyni masz odpowietrznik, u góry, i w nim musi być sprężynka, grubawa i długa. Pod nią jest ślepa tulejka, kształtu pocisku z pistoletu. Masz tam to wszystko na miejscu?
V50II, V50D, Nevada Orrible 750, NTX 650

Rav1975
Posty: 19
Rejestracja: 23 lut 2018, 18:00

Re: V35 problem ze skrzynią biegów

Post autor: Rav1975 » 06 lip 2018, 22:13

Dzięki za podpowiedzi. Odpowietrznika nie sprawdzałem. Niestety na weekend mnie nie ma w domu więc jak wrócę to to sprawdzę.
Jeżeli chodzi o dźwignię to chodziło mi o tę którą nogą operujemy.
Jak po luzie mogę poznać na którym biegu jestem?

Awatar użytkownika
adamigo
Posty: 1368
Rejestracja: 01 lut 2018, 20:15
Podziękował: 10 razy
Otrzymał podziękowań: 66 razy

Re: V35 problem ze skrzynią biegów

Post autor: adamigo » 07 lip 2018, 00:45

No chodzi o luz z zieloną kontrolką, wtedy wiesz że jesteś w okolicy jedynki a nie np.trójki. Melduj co tam słychać, jak już wrócisz.
V50II, V50D, Nevada Orrible 750, NTX 650

Rav1975
Posty: 19
Rejestracja: 23 lut 2018, 18:00

Re: V35 problem ze skrzynią biegów

Post autor: Rav1975 » 08 lip 2018, 19:06

Hej ,
odkręciłem odpowietrznik i jest tam wszystko co trzeba ( sprężyna , tulejka ) . Załączam zdjęcie tulejki bo pewnie to istotne w jakim jest stanie.
Co do luzu to parę razy myślałem , że mam uszkodzony czujnik pozycji neutral( bo był luz a się nie świecił ) , ale teraz jak sobie to analizuje to mógł być luz pomiędzy innymi biegami .
Załączniki
tuleja_1.jpg
tuleja_1.jpg (272.11 KiB) Przejrzano 2444 razy

Awatar użytkownika
adamigo
Posty: 1368
Rejestracja: 01 lut 2018, 20:15
Podziękował: 10 razy
Otrzymał podziękowań: 66 razy

Re: V35 problem ze skrzynią biegów

Post autor: adamigo » 08 lip 2018, 23:22

Nie, ta nabojopodobna tulejka nie sprawia kłopotów. A luz jest w małych Gruzach(i dodajmy, tych bez wtrysku - Breva ma już inny zupełnie mechanizm zmiany) między każdym biegiem, choć nie taki"intencjonalny" - po prostu jest spora przestrzeń na wałku wodzików pomiędzy zagłębieniami które ustalają pozycję dla każdego biegu. poczekaj, mam foto jak rozbierałem skrzynię Brevy i porównałem wałki wodzików z klasyczną skrzynią.Obrazek
Zerkaj na prawy koniec wałka niżej: te nacięcia to zatrzaski w które wpychana jest sprężynką Twoja ślepa tulejka. To co widać to pewnie 1-luz-2, bo tak gęsto. Górny wałek to Breva właśnie i tam ustalanie odbywa się na lewym końcu wałka i z kształtu już widać, że tam nie ma szansy wbić fałszywego luzu, wałek zawsze się obróci do pozycji "dołek". Tak bardziej po japońsku.
Co mi jeszcze do głowy ptzychodzi, to śruba mimośrodowa wystająca z tylnej obudowy skrzyni pomiędzy wałkiem zmiany biegów a dźwignią popychacza sprzęgła. Ona ma swoje fachowe, powtarzalne ustawienie na obudowie, na niej nabita jest kropka właśnie po to, by jej pozycja była taka a nie inna. Ruszałeś nią? Bo jak tak, to napiszę następnego posta, tym razem głównie o niej:)

To ta jedyna poniżej widoczna, z dużą kontrnakrętką:

Obrazek
V50II, V50D, Nevada Orrible 750, NTX 650

Rav1975
Posty: 19
Rejestracja: 23 lut 2018, 18:00

Re: V35 problem ze skrzynią biegów

Post autor: Rav1975 » 09 lip 2018, 07:23

Tej śruby nie ruszałem, ale jeszcze dzisiaj po południu sprawdzę jak ona wygląda i czy jest na miejscu.

Awatar użytkownika
adamigo
Posty: 1368
Rejestracja: 01 lut 2018, 20:15
Podziękował: 10 razy
Otrzymał podziękowań: 66 razy

Re: V35 problem ze skrzynią biegów

Post autor: adamigo » 09 lip 2018, 20:24

Jak jest, to nie spiesz się z jej tykaniem tylko zanotuj w pamięci, jak nabita jest kropka.

Nie do końca pomocne, ale jest w sieci coś takiego:

Gearchange is adjusted via eccentric bolt A and locknut B (see Figs. 107 & 109 in the V50/V35 Manual). Expert advice is that the quality of the gear change on the these gearboxes is extremely sensitive to adjustment and may be affected by as little as a 60 degrees (i.e. one flat on the hex head of bolt A) turn of the adjuster bolt. Some came from the factory properly adjusted, others not. Sometimes owners/mechanics have messed about with the adjustment. If the gearbox changes well, do not ever disturb the adjustor bolt. It can be very difficult to find the correct adjustment again. Jumping out of 2nd gear is said to be typical of poor adjustment.

Mam parę skrzyń w proszku i jak będzie tędy wiodła ścieżka poszukiwań, znajdę te śruby. Tudzież ich położenie na skrzyniach które mam w użytku.
V50II, V50D, Nevada Orrible 750, NTX 650

Rav1975
Posty: 19
Rejestracja: 23 lut 2018, 18:00

Re: V35 problem ze skrzynią biegów

Post autor: Rav1975 » 10 lip 2018, 11:21

Hej,
dzięki za podpowiedź . Niestety na moje śrubie nie znalazłem znacznika pozycji, ale sobie zaznaczę pozycję jaką mam obecnie. Zmiany położenia nie są duże więc nie ma obawy że przekręcę parę razy i stracę rachubę ;-)
Zrobię parę testów i zobaczymy

Z ciekawości troche jeszcze poszukałem na ten temat i znalazłem jeszcze coś takiego:
The description of the problem provides this reader with the belief that a mal adjusted preselector (inside the box) may well be the problem. If so, the culprit is item 'F' in figure #90 in the service manual for the bike. The good news is the adjustment is outside the box, no disassembly is required!

The bigger problem is most riders do not understand that the entire range of adjustment for this small eccentric bolt is consumed in 1/2 of a turn. A well intentioned rider well play hell getting the gear selector properly adjusted until they realize that a turn of 10 or 15 degrees may have a dramatic effect in cleanly picking up the gear. Faced with a similar problem on a 200 cc Ducati, my friend said "I turned it 2 or 3 turns in both directions, and in never got better". 20 degrees is 1/3 of one flat on a hex nut. Tiny increments are called for.

The recommended path is to study figures #90 & item 'C' in figure 96, stuff a pencil and a small notebook in a pocket along with two wrenches to loosen the locknut and to turn the adjuster, and head for a quiet stretch of road.

Knowing that any eccentric may reach its endpoint in as little as 1 degree of rotation and a maximum of 179 degrees, loosen the lock nut, turn the eccentric 10 degrees (1/36 of a full turn) record the angle and direction in the note book and take a ride going thru the gears several times. Did the change help or worsen the problem? Mark the notebook. Try, try again.

Unfortunately, not knowing where the eccentric is, we must resort to trial and error.

So at the end of the day, I must ask, does the rider have the patience, and does the rider understand the nature of the problem. Do they fully understand what is required to make the adjustments, and how very fine the adjustments must be? Sadly, my experience has shown, this is not easily done by most riders.

Awatar użytkownika
adamigo
Posty: 1368
Rejestracja: 01 lut 2018, 20:15
Podziękował: 10 razy
Otrzymał podziękowań: 66 razy

Re: V35 problem ze skrzynią biegów

Post autor: adamigo » 10 lip 2018, 20:27

No, coś z tym nabijanym znakiem zamąciłem bo i sam takiego nie znalazłem na moich skrzyniach. Ale mam za to foto jak takie coś wygląda i da Ci to pojęcie, że tam kręcić to można o 1/12 obrotu, a nie o półtora.

Patrz tu:
Obrazek

Śruba po lewej, zmieniacz biegów ma te wąsy sprężyny, i ona jest pomiędzy nimi. ZDARZA się, że sprężyna pęka ( ale raczej ta druga jest ukryta w środku, tam gdzie te kły) ale znam to tylko z opowieści. Jeśli wszystko jest OK, to pokonanie jej oporu (tej grubej) wymaga pewnej wyraźnej siły, zwłaszcza na tak krótkim ramieniu - dlatego postaraj pobawić się bez pośrednictwa pedała biegów, z wszystkimi jego luzami i zmianą koniecznej siły związaną z jego długością. Może też być tak, że te pośrednie cięgno pomiędzy pedałem a skrzynią jest tak wyklekotane, że ruch w dół i opierasz pedał o podnóżek, nie do końca wbijając bieg?

Jeszcze jedno foto, po lewej stary zmienacz(vide wewn. sprężynki), po prawej Breva.

Obrazek

Tak sobie teraz myślę, że pęknięcie tej drobniejszej mogłoby być przyczyną tych Twoich bolączek, ale Ci tego nie życzę, pomimo że wydobycie jej z wnętrzności skrzyni to jedna z wdzięczniejszych robótek w motocyklowym rzemiośle - obywasz się bez palnika, gumowy młotek i parę narzędzi wystarcza:)
V50II, V50D, Nevada Orrible 750, NTX 650

ODPOWIEDZ