Witaj na Forum Moto Guzzi Club Poland!
Jeśli masz problemy z zarejestrowaniem się na naszym forum prosimy o kontakt mailowy na adres: rejestracjamgcp@poczta.fm lub jakikolwiek inny kontakt ze Zqubańcem lub Derą.

Czujnik ciśnienia oleju California

jackdruid
Posty: 52
Rejestracja: 02 lut 2018, 17:08

Czujnik ciśnienia oleju California

Post autor: jackdruid » 08 lip 2018, 10:22

Witam , mam pytanie dotyczący czujnika cisnienia oleju . Już wczesniej zauważyłem ,że podczas każdego mycia lub po jeździe w deszczu żarzy mi kontrolka ciśnienia oleju :-| . Po sprawdzeniu czujnika okazało się ,że końcówka , na którą nakładany jest konektor jest obłamana do połowy , a że ma przekrój rurki , dostawała się tam woda i przewodząc robiła zwarcie . Parę dni temu po kolejnym myciu czujnik odmówił już całkiem współpracy i musiałem go wymienić . I tu moje pytanie. Dlaczego na oryginalnym czujniku jest podana wartość 0,15-0,35 bar , a na większości dostępnych czujników jest podawana tylko jedna wartość . Jeżeli chodzi o wymiary , to pasuje czujnik z Fiata 126 (taki założyłem i działa ) , ale on również ma podaną wartość 0,3 bara więc pytanie pozostaje. ??

DDBreva
Posty: 46
Rejestracja: 07 lut 2018, 22:15

Re: Czujnik ciśnienia oleju California

Post autor: DDBreva » 09 lip 2018, 09:06

Witaj

Ja w Brevie 850, 2008r. też miałem przygodę z czujnikiem ciśnienia oleju.
Sprawa już nieaktualna, wymieniłem na oryginał właśnie o wartości 0,15-0,35 bar i jest jak należy.
Napisze moje spostrzeżenia, bo w tej kwestii też się zastanawiałem (naczytałem się) co do zastosowania jakiegoś zamiennika.

W pewnych latach, fabryka MG stosowała te same czujniki w kilku modelach które wychodzi na to że były wadliwe. Bo w wielu Brevach, Norgach słyszy się o ich wymianach.
Teraz przy podaniu nr katalogowego z Brevy otrzymuje się zamiennik z innego modelu, ale też o wartości 0,15-0,35.
Cena, servis Polska ok. 60 zł - mieli od ręki, w necie ok. 6-8 euro.
Chyba w Californi (w pewnych rocznikach) były te same co w Brevach 850,1100,1200.

Wartości czujnika (z tego co wyczytałem) oznaczają zakres jego pracy tj. do 0,15 normalnie otwarty, 0,15-0,35 normalnie zamknięty (zwarty), powyżej 0,35 normalnie otwarty.
Te stany są kontrolowane, badane przez sterownik silnika. W zależności jaka jest konfiguracji sterownika, w zależności od modelu to czujnik podaje informację (z tego co przeczytałem w servisuwce mojego) sterownik pobiera informację, gdy silnik jest w spoczynku (nie pracuje - zapłon włączony), jak pracuje, jak pracuje i jest na obrotach powyżej 2 tyś.
Dodam że nie mam u siebie kontrolki-lampki ciśnienia. Pojawia się info na wyświetlaczu.
Z tego co rozumiem to sterownik sprawdza wartość ciśnienia oleju przynajmniej dwa lub trzy razy. Spoczynek, praca i praca na obrotach.

Teraz w nowych samochodach/motocyklach spotyka się dwa lub więcej czujników ciśnienia oleju w silniku, które są ustawiane na różne wartości i stany (normalnie zwarty lub rozwarty) i sterownik porównuje te wartości pomiędzy nimi.
Oczywiści są czujniki które mają dwa stany - zamknięty i otwarty np. najprostszy 0,3 bara (zamknięty do 0,3 - zmasowany, powyżej otwarty - przerwa, lub odwrotnie).

Jeśli u ciebie miarowo pasował czujnik od Fiata, wszystko chodzi, nie ma błędów na ECU to trzeba latać i tyle.
Wszystko skazuje na to, że masz podstawowy pomiar ciśnienia (czujnik zwarty lub rozwarty-zmasowany lub nie), a sterownikowi - kontrolce to wystarczy.
Aha, jak pamiętam, koledzy już pisali, to prawda. Trzeba uważać z kąpielą. smiech3 , sorry że tyle się napisało.

Pozdrawiam
;)
Ostatnio zmieniony 13 lip 2018, 07:41 przez DDBreva, łącznie zmieniany 1 raz.

jackdruid
Posty: 52
Rejestracja: 02 lut 2018, 17:08

Re: Czujnik ciśnienia oleju California

Post autor: jackdruid » 09 lip 2018, 19:41

Piękne dzięki za wykład , przypuszczam, że układ w moim motocyklu jest typu włącz -wyłącz

jackdruid
Posty: 52
Rejestracja: 02 lut 2018, 17:08

Re: Czujnik ciśnienia oleju California

Post autor: jackdruid » 10 lip 2018, 06:04

Oczywiście na kolejnym zlocie mam nadzieję zrewanżować się za uzyskane informacje kuflem zimnego piwa rad13

DDBreva
Posty: 46
Rejestracja: 07 lut 2018, 22:15

Re: Czujnik ciśnienia oleju California

Post autor: DDBreva » 11 paź 2018, 09:55

Witka

Muszę kilka słów napisać, bo ciśnienie wzrasta.
Padł mi znowu czujnik ciśnienia oleju w Brevie 850, który zamontowałem w lipcu tego roku, a o jakim pisałem wcześniej.
Zamówiony z ASO MG oryginał, polatał ok. 5tyś (4 m-ce) i klops.
Pogmerałem po necie, i tak jak kolega wspominał, że może pasować od fiata.
Sprawdziłem i rzeczywiście (wielkie dzięki jack).
Kupiłem nowy firmy EPS. Zamontowany, działa.

Dla potomnych podaję numer:
EPS 1.800.001
numer OE : 4151243 / 0003933681
symbol w katalogu: 800.001
ciśnienie : 0,30 bar
gwint : M12 x 1.5
klucz : 21
Najlepsza jest cena - 9,50 zł. (niby oryginał w aso min. 50 + przesyłka)
To ten sam czujnik, który jest montowany w FSO polonez, Fiat 126p - maluchu, Uno 45 i innych.
Jest to zamiennik czujnika GU31768780 , zarazem ten sam czujnik który w katalogu MG ma nr GU31768780-Z.
Nie polecam brać czujnika GU17768750 do Brevy 850/1100/1200 (taki właśnie mi się wysypał - nie wiem,może przypadek?).

Czas pokaże
Ostatnio zmieniony 12 paź 2018, 11:03 przez DDBreva, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
adamigo
Posty: 184
Rejestracja: 01 lut 2018, 20:15

Re: Czujnik ciśnienia oleju California

Post autor: adamigo » 11 paź 2018, 19:54

Drobna różnica w oznaczeniu może wynikać z wartości progowej, przy której załącza. Taki sam czujnik może być mocowany na ostatniej panewce wałka rozrządu i trybić przy 0.3bar, podczas gdy w klasycznym silniku z mokrym sprzęgłem będzie zbierał ciśnienie zaraz za pompą i tam 1.5 mu będzie potrzebne, bo właśnie na wałek w tym momencie dotrze 0.5...
V35III, V50II, V50D, Nevadoid in statu nascendi.

jackdruid
Posty: 52
Rejestracja: 02 lut 2018, 17:08

Re: Czujnik ciśnienia oleju California

Post autor: jackdruid » 11 paź 2018, 20:19

adamigo pisze:
11 paź 2018, 19:54
Drobna różnica w oznaczeniu może wynikać z wartości progowej, przy której załącza. Taki sam czujnik może być mocowany na ostatniej panewce wałka rozrządu i trybić przy 0.3bar, podczas gdy w klasycznym silniku z mokrym sprzęgłem będzie zbierał ciśnienie zaraz za pompą i tam 1.5 mu będzie potrzebne, bo właśnie na wałek w tym momencie dotrze 0.5...
No , trochę przekombinowane ;) , bo w takiej sytuacji i tak zawsze włączenie następowało by przy mniejszej wartości. Podejrzewam , że jednak jest tak ,że przy wyłącznikach w których podawane są dwie wartości pierwsza wskazuje rozłączenie styków i zgaśnięcie kontrolki (lub wskaźnika ciśnienia ) natomiast druga jest wartością , przy której następuje ponowne zwarcie styków i służy do sygnalizacji problemów ze zbyt wysokim ciśnieniem oleju spowodowanym np. usterką zaworu zwrotnego pompy lub zatkaniem magistrali. Bardzo podobny system miałem kiedyś w VW bulinku , gdzie w skutek zatarcia właśnie zaworu pompy zaświecała się kontrolka i włączał brzęczyk. Mam nadzieję ,że w Gutku historia się nie powtórzy ;) , bo mam czujnik tylko z jedną wartością

Awatar użytkownika
adamigo
Posty: 184
Rejestracja: 01 lut 2018, 20:15

Re: Czujnik ciśnienia oleju California

Post autor: adamigo » 11 paź 2018, 23:45

A gdzie tu przekombinowanie, załóż czujkę z progiem półtora na wałek rozrządu i kontrolka będzie świecić zawsze. Załóż czujkę z progiem zerotrzy za pompą i będzie się wygaszać dopiero parę sekund po zatrzymaniu silnika.
V35III, V50II, V50D, Nevadoid in statu nascendi.

jackdruid
Posty: 52
Rejestracja: 02 lut 2018, 17:08

Re: Czujnik ciśnienia oleju California

Post autor: jackdruid » 12 paź 2018, 06:02

adamigo pisze:
11 paź 2018, 23:45
A gdzie tu przekombinowanie, załóż czujkę z progiem półtora na wałek rozrządu i kontrolka będzie świecić zawsze. Załóż czujkę z progiem zerotrzy za pompą i będzie się wygaszać dopiero parę sekund po zatrzymaniu silnika.
To na pewno , ale w tej sytuacji mówimy o czujniku z dwoma wartościami ,który , podejrzewam , nie będzie "wiedział" kiedy zastosować który próg załączania :)

DDBreva
Posty: 46
Rejestracja: 07 lut 2018, 22:15

Re: Czujnik ciśnienia oleju California

Post autor: DDBreva » 12 paź 2018, 11:46

Panowie
W Brevie 850/1100/1200 czujnik jest dwustanowy tzn. złącz - rozłącz.
Oryginał (info obudowa) ciśnienie 0,25 bar, zastosowany w/w EPS 0,30 bar. Działa jak trzeba. Komputer nie wykazuje błędów.
Różnicę 0,05 przyjmuję za nieistotną wartość (wg. minie można przyjąć błąd własny czujnika - bo każdy go ma).
Ciśnienie w silniku, jest znacznie wyższe.
:)

ODPOWIEDZ