Ok, to po kolei . Nick Beetle ( Mark) Gość ze środowiska Moto Guzzi, udziela się na tematycznych forach np. Wildguzzi, po jego postach jak również kontaktach osobistych z nim wnioskuję że jest kompetentny i wie o czym mówi. Strona
www.griso .org jest faktycznie stroną gdzie można zakupić mapy i ogarnąć podstawowe info co do czego itp. Więcej można się dowiedzieć ze strony na fejsie wpiszcie beetlemaps.
Następna sprawa, Jakoś nie chce mi się wierzyć ( podejrzewam że koledzy zdradziecko mnie podpuszczają
) że posiadacze Moto Guzzi nie korzystają z darmowych narzędzi diagnostycznych ( programów) takich jak guzzidiag czy TuneEcu. Sprawa dotyczy oczywiście silników na wtrysku , i z każdą pierdułką gonią do serwisu. Jeśli się mylę możemy otworzyć temat diagnostyki , chętnie pomogę.
Muszę się odnieść również do poruszonego Junaka , chociażby z sentymentu do tego motocykla , miałem ich kilka w swojej historii , a we wspomnianym 1998, byłem w trakcie przebudowy silnika Junaka na 500 ccm na podzespołach żużlowej Jawy 500, Ostatni mój Junak, stoi odrestaurowany w kolekcji u kumpla. Ech to były lata, człowiek był piękny i młody (a na pewno 20 kg lżejszy) ale wracają do tematu , Kto jeździł Junakiem zna problemy z iskrownikiem , trochę wilgoci i stoimy , te od Avo były trochę lepsze i pasowały. W Madurze mógł paść moduł zapłonowy nie mapa, ( W skrócie, urządzenie odpowiadające za generowanie iskry , taki elektroniczny iskrownik ) A "mapy" ... to programy. W silnikach z zasilaniem wtryskowym mamy tzw ECU . To komputer sterujący czasem otwarcia wtryskiwaczy i kontem zapłonu czyli paliwem i zapłonem na podstawie wartości z czujników takich jak obroty, otwarcie przepustnicy, temp. powietrza , temp.silnika ,ciśnienie atmosf. podciśnienia w kolektorze ssącym (choć te dwa ostatnie nie w przypadku MGuzzi ) i właśnie owej MAPY. I fajne w tym wszystkim jest to że te mapy w ecu można zmieniać , " Czytaj regulować pracę" kilkanaście lat temu regulacje i strojenie gaźników mogło trwać dniami, teraz wgranie innej mapy to 3 min. i zawsze można wrócić do poprzedniej. W Moto Guzii 1200 i pewnie w mniejszych też, nawet we fabrycznej mapie są różnice w paliwie i zapłonie między cylindrami wynikające chociażby z różnicy długości kolektorów wydechowych prawego i lewego . Na gaźnikach nie do zrobienia.
ALE PO CO TO WSZYSTKO ? pierwsza odpowiedź.. bo można , a serio abstrahując od rasowania silników do zawodów czy strojenia do zmienionego wydechu, silniki (motocykle) musza spełniać normy spalin EURO 3,4... badania przeprowadzane są na obrotach niskich i średnich . Niektórzy producenci radzą sobie z badaniam jak np VV (afera) inni Jak M Guzzi , czego skutkiem w przypadku silników 1200 , zwłaszcza tych 4v ( przed 2011) jest widoczne załamanie się na wykresach momentu obrotowego ok 3-4 tys. W silnikach 8v ( choć też 4 zawory na cycek) poprawiono przebieg momentu odciążając wał , ale zakres możliwości wydaje się jeszcze duży. I dla tego zdecydowałem się spróbować. Wiadomo lepiej brać coś sprawdzonego, no ale wychodzi że to ja będę pierwszy,
Beetel miał dużo pochlebnych opinii o mapie do Griso więc zaryzykowałem i..... i jest lepiej , a o ile lepiej napisze po dyno jeśli zrobię ale na pewno silnik lepiej się wkręca, bez szarpnięć i dzwonienia zaworów przy gwałtownym odkręceniu manetki. Podejrzewam że Mark celowo nie udostępnia wykresów z dyno , bo głównym atutem tej mapy jest przebieg momentu a nie moc max. Oszczędza sobie tym dużo zaczepek. Znający temat wiedzą że nie da się napisać dobrze mapy bez pomiarów na hamowni i AFR , a na stronie gzie można kupić jego mapy w zakładce np. stelvio pisze dokładnie : dla silników rolowanych( o tym za chwile), z fabrycznym tłumikiem i fabrycznym airboxem, podaje nawet luzy zaworowe, więc wie że nawet takie rzeczy mają znaczenie.
Spożyłem piwko i się rozpisałem że choo cho , ostatni raz tak chyba na maturze... no ale może się komuś przyda.
Kolega Adamigo poruszył ważny , bardzo ważny temat cyt " osławione krzywki " Przerobiłem temat na własnej skórze, wydaje mi się, że temat dotyczy silników 1200 4V i 8V przed 2012 rokiem( najlepiej sprawdzić po VIN np biuletyn techniczny na stronie Moto Guzzi) i zastosowanych popychaczy tzw płaskich , wymieniane nawet w ramach akcji serwisowych, Powierzchnia kontaktu z wałkiem rozrządu ulega uszkodzeniu co z kolei skutkuje uszkodzeniem wałków itd. popychacze ,te płaskie utwardzone są jakąś powłoką nikasil czy coś jeśli ktoś potrzebuje mogę podesłać zdjęcia jak poznać zbliżające się BUM.. Przebieg... u mnie 55 tys i więcej nie ryzykowałem, ale na forach widziałem zdjęcia ponoć po 15 już uszkodzone. Lekarstwo: MG przygotowało zestaw przezbrojeniowy na popychacze rolkowe , jest to jarzmo klawiatury z wałkiem i popychaczami w trzech wersjach w zależności od modelu głowicy . Wymiana dość prosta, nie odnotowano przypadku problemów z rolkowymi popychaczami. Cena; sprawdzałem sklepy w europie i kupiłem najtaniej u nas ale mimo wszystko to nie tanio bo ponad 3000. Ale czego człowiek nie zrobi dla pięknej włoszki
.